
SÖKA JOBB
Rusta och Matcha
Genom Rusta och Matcha får du hjälp med att kartlägga dina kompetenser, du får en personlig jobbcoach och aktiv hjälp med att hitta arbetsgivare som söker just din kompetens.
ARBETSMARKNADSTJÄNST
Rusta och Matcha
Är du trött på att vara arbetslös? Genom Arbetsförmedlingens program Rusta och Matcha coachar och matchar vi dig mot arbete eller utbildning. Vi utgår från dina unika kompetenser för att hitta en lösning som är hållbar på sikt för dig.
Jobblyftet har sedan starten 2019 hjälpt ett hundratal arbetssökande till nya jobb och gett vägledning till dem som går i tankarna att studera. Möjligheterna är oändliga. Låt oss inspirera dig och hjälpa dig hitta nya vägar framåt!


RUSTA OCH MATCHA
Hur går det till?
Tjänsten börjar med sex månader där du tillsammans med din jobbcoach gör en planering och sätter upp mål. Genom programmet får du praktiskt stöd med exempelvis ansökningshandlingar, intervjuträning, dataundervisning och olika workshop med tema arbetsmarknad och jobbsökning.
Du har veckovisa uppföljningssamtal med din jobbcoach och får stöttning under hela perioden med sikte på ditt mål. Pratar du annat språk än svenska får du stöd på ditt modersmål.
Vill du gå Rusta och matcha?
Genom tjänsten Rusta och matcha hjälper vi dig som är arbetslös med att hitta arbete eller utbildning som matchar din kompetens och ditt intresseområde. Du får alltid professionell och personlig hjälp utav en av våra dedikerade jobbcoacher. För att börja hos oss som deltagare gör du följande:
1. Arbetsförmedlingen
Du kontaktar Arbetsförmedlingen och frågar om du har rätt att få tjänsten Rusta och matcha.
2. Välj leverantör
Om Arbetsförmedlingen bedömer att du har rätt till Rusta och matcha väljer du själv vilken leverantör du vill ha.
3. Uppstart
När vi har fått beslutet från Arbetsförmedlingen kontaktar vi dig för att boka tid för en uppstart.
Vill du ha hjälp att komma igång med Rusta och Matcha ? Ring oss så hjälper vi dig!
Nariman A.
Jag är så tacksam för min jobbcoach och för Jobblyftet som hjälpte mig att hitta ett jobb. Nu kan jag äntligen ta körkort som jag alltid drömt om.
Annika V.
Direkt vid första mötet med Samira kände jag mig sedd och hörd på ett personligt och positivt sätt. Jag uppskattar rättframheten, snabb hantering och återkoppling på CV och personligt brev. Efter att ha sökt jobb en längre tid och endast fått autosvar och opersonliga svarsmejl – eller ingen kontakt alls – var mötet med Samira en boost.
Habiba F.
Min jobbcoach hittade en förskola som behövde någon i köket. Det här är mitt andra jobb i Sverige och jag är så glad att äntligen ha ett jobb att gå till igen.
Stöd som gör skillnad
På Jobblyftet utgår vi ifrån vår internt framtagna metod som bygger på fyra delar:
-
Vi kartlägger och lär känna dig - dina erfarenheter, egenskaper, förmågor och intressen.
-
Vi identifierar 1-3 yrkesroller som du passar för och kan matchas mot.
-
Alla som vill och kan jobba har potential för ett arbete. Vi hjälper dig att frigöra din potential.
-
Tillsammans går vi igenom hur du söker jobb och vi tar kontakt med olika arbetsgivare.

FRÅGOR & SVAR
Om Rusta och Matcha
-
Vad är en FAQ-sektion?En FAQ-sektion kan användas för att snabbt svara på vanliga frågor om ditt företag som Vart levererar ni, Vad har ni för öppettider? och Hur bokar jag en tjänst?
-
Varför är vanliga frågor viktiga?De är ett sätt att hjälpa besökare hitta snabba svar på vanliga frågor om din verksamhet och underlätta navigering.
-
Var kan jag lägga till mina vanliga frågor?De kan läggas till på valfri sida eller i din mobilapp så att medlemmar kommer åt dem även på språng.
-
Hur påverkar tjänsten mina arbetslöshetsersättningar eller andra bidrag?Under tiden du deltar i Rusta och Matcha får du aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Du kan läsa mer om hur det går till att ansöka om här på deras hemsida. Det är däremot viktigt och komma ihåg att ett viktigt villkor för aktivitetsstöd är att man är aktiv i tjänsten. Vid frånvaro gäller de regler som du kan läsa om här på Arbetsförmedlingens hemsida.
-
Vad händer om jag inte är nöjd med leverantören eller tjänsten?Som leverantör av tjänsten Rusta och Matcha är det viktigt för oss att få information från dig som deltar om det är något du inte är nöjd med i tjänsten. Vi välkomnar all form av feedback från våra deltagare och har som mål att alltid leverera god service. Skulle du ändå mot förmodan inte vara nöjd kontaktar du bara Arbetsförmedlingen som hjälper dig att välja ny leverantör.
-
Hur lägger jag till nya frågor och svar?Följ de här stegen för att lägga till frågor och svar: 1. Hantera vanliga frågor från din översikt eller i Redigeraren 2. Lägg till en fråga och ett svar 3. Tilldela frågan en kategori 4. Spara och publicera Du kan alltid komma tillbaka och redigera dina frågor.
-
Kan jag lägga till en bild, video eller GIF i frågan?Ja. Följ de här stegen: 1. Hantera vanliga frågor från din översikt eller i Redigeraren 2. Skapa en ny fråga eller redigera en befintlig 3. Klicka på video-, bild- eller GIF-ikonen från svarsrutan 4. Lägg till media från biblioteket och spara.
-
Hur redigerar jag eller tar bort Vanliga frågor-rubriken?Du kan redigera rubriken från 'Inställningar' i Redigeraren. För att ta bort rubriken från din mobilapp går du till fliken 'Sida och app' i Owner app och gör anpassningar.
Hur kan vi hjälpa dig?
-
Ansökningshandlingar
-
Intervjuträning
-
Rekryteringsträffar
-
Motiverande samtal
-
Arbetsgivarkontakter
-
Yrkesvägledning
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så fort som möjligt med mer information. Du kan även nå oss direkt på telefon och mejl.
Ring oss
010 - 55 75 500
KA-nummer
Stockholm Nord: 10073139
Stockholm Mitt: 10073137
Göteborg Mitt: 10073724


